Guide för dig som är
ID-administratör och behörig beställare
VAD INNEBÄR DET ATT VARA ID-ADMINISTRATÖR?
- Att genomföra en kort webbaserad utbildning.
- Att ansvara för att rutiner och regelverk följs.
- Att förvara SITHS-korten inlåsta i ett utrymme som endast ID-administratören har tillgång till, fram tills dess att kortet lämnas över till kortanvändaren.
- Att kontrollera att kortanvändarnas ID-handling är korrekt. Kontrollprocess ID-handling
- Att SITHS-korten lämnas ut via SITHS Admin på korrekt sätt, se guide nedan. Kort som inte är korrekt utlämnade kommer att spärras.
- Att SITHS-kortet har status Mottaget innan kortet lämnas över till kortanvändaren.
- Att SITHS-kortet lämnas ut till kortanvändaren inom 3 månader. 3 månader räknas från det datum som kortet fått status “Skickat” i SITHS Admin. Kort äldre än 3 månader kan komma att spärras utan förvarning.
- Att kontinuerligt gå igenom de SITHS-kort som ännu inte har lämnats ut och skicka påminnelse till berörda kortanvändare.
- Att genomföra en årlig uppföljning av utbildningen.
ATT GÖRA INNAN KORT LÄMNAS TILL KORTANVÄNDARE
- Sätt ditt kort i en av kortläsarna och logga in till SITHS Admin https://cve.trust.telia.com/CCAT, välj ditt SITHS-certifikat och skriv in din kod för legitimering.
- Klicka på din enhet och den person du ska lämna ut kortet till.
- Kontrollera kortanvändarens ID-handling. Om du misstänker att ID-handlingen är ogiltig kontakta Ansvarig utgivare eller Säkerhetsansvarig. Lämna inte ut kortet!
- Klicka på Lämna ut kort, markera kort och korrekt ID-handling, signera med din pinkod för underskrift.
- Nu ska kortanvändaren kvittera att kortet tas emot. Kortanvändaren sätter det nya kortet i den andra kortläsaren.
- Klicka på Kvittens och be kortanvändaren läsa och godkänna villkoren genom att skriva in sin pinkod för underskrift.
- När kortet har status Mottaget är det klart. Lämna över Allmänna villkor för SITHS e-legitimation utskrivet på papper tillsammans med kortet.
- Nu kan du fortsätta med nästa person alternativt logga ut från SITHS Admin.
Ansvarig utgivare: Kim Sjölund, kim.sjolund@e-identitet.se
Säkerhetsansvarig: Magnus Möllerström, magnus.mollerstrom@e-identitet.se
UTLÄMNINGSRUTIN
- Kortanvändaren kommer till kortkontoret.
- Kortanvändaren identifierar sig och bekräftar att hen har rätt pinkoder med sig.
- ID-administratören verifierar det levererade kortet mot användaren och användarens ID-handling.
- ID-administratören kontrollerar kortnummer och lämnar ut kortet i SITHS Admin.
- ID-administratören anger vilken ID-handling som använts.
- ID-administratören skriver under utlämnandet och överlämnar kortet.
- Kortanvändaren sätter det nya kortet i kortläsaren.
- Kortanvändaren läser och godkänner villkoren.
- Kortanvändaren skriver under mottagandet elektroniskt.
Guide Instruktion för utlämning av kort
Guide Korrigering av felaktigt utlämnat kort
NYREGISTRERING AV PERSON
Nyregistrering av en person i HSA-katalogen görs via Kundportalen Beställningen ska innehålla personens namn, personnummer och e-postadress. Ska personen ha behörighet till ett medarbetaruppdrag (t.ex. Pascal) som är registrerat av oss bör även det framgå i beställningen. Ni kan även komplettera med den informationen vid ett senare tillfälle.
PERSON MED SKYDDAD ID
Registreras enligt ovan och kan få ett ordinarie SITHS-kort.
KUNDPORTALEN
Guide Användning av vår kundportal
BESTÄLLNING AV NYA SITHS-KORT
Om ni önskar att beställa nya SITHS-kort görs detta av behöriga beställare inom er organisation i vår Kundportal
Kortet skickas till den REK-adress som ni har angivit sedan tidigare. Koderna skickas till kortanvändarens folkbokföringsadress, personen måste ha en svensk folkbokföringsadress.
RESERVKORT/TILLFÄLLIGA KORT
Kan beställas av oss och användas av tillfällig personal, personer som saknar svensk folkbokföringsadress, personer som saknar svenskt personnummer eller personer som förlorat/glömt sitt ordinarie kort.
Ett krav för att reservkorten ska fungera är att personen finns registrerad i HSA-katalogen. Reservkorten beställs i vår Kundportal
Guide Lämna ut Reservkort LoA3
Guide Lämna ut Reservkort LoA2
Guide Förlängning av Reservkort LoA3
Guide Förlängning av Reservkort LoA2
KORTSTATUS
Kort som har status Skickat måste lämnas ut och kvitteras elektroniskt i SITHS Admin innan det får lämnas över till kortanvändaren.
Kort som har status Utlämnat måste kvitteras av kortanvändaren i SITHS Admin. Om kortanvändaren inte kan kvittera med pinkoden får kortet inte överlämnas till kortanvändaren.
Kort som har status Mottaget är korrekt utlämnat i SITHS Admin och får överlämnas till kortanvändaren.
HSA-ID
För att ta reda på en persons HSA-id kan du som korthandläggare logga in i SITHS Admin och söka upp personen. Alternativt be kortanvändaren att sätta sitt kort i en kortläsare och gå till Ineras testsida för kort och certifikat https://test.siths.se/ klicka sedan på Visa kortinformation.
EXTERN PERSONAL/INHYRD PERSONAL
Personer som har SITHS-kort från annan utfärdare kan använda ett och samma kort hos flera uppdragsgivare. En förutsättning för att kortet ska fungera är att personen har sin anställning kvar hos den arbetsgivare som har gett ut kortet. Vissa system och medarbetaruppdrag kräver specifika attribut registrerade på personposten som i det fallet måste säkerställas hos organisationen som äger personposten. Behörigheten till olika system styrs oftast via det HSA-id som SITHS-kortet är kopplat mot.
PIN OCH PUKKODER
Lås upp kort med pukkod
Guide Lås upp kort med pukkod
Byt PIN-kod på kortet
Guide Byt PIN-kod
Borttappade PIN- och pukkoder
Om en kortanvändare förlorat sina koder kan ni beställa en pukkod via oss. Beställningen görs i vår Kundportal Pukkoden skickas till kortanvändarens folkbokföringsadressen inom några dagar. När personen fått sin pukkod, följ instruktionen här
PROBLEM MED SITHS-INLOGGNING?
- Testa SITHS-kortet här: https://test.siths.se/
- Driftinformation till de nationella e-hälsotjänsterna finns på Ineras sida för driftstatus
- Kontrollera att rätt HSA-id är registrerat i tex Symfoni och TakeCare. Kontakta behörighetsadministratören.
- Medarbetaruppdragen i HSA styr åtkomsten till Pascal, NPÖ, e-Frikort mfl. Kontakta oss för kontroll.
ANSTÄLLNING UPPHÖR
Meddela oss när en anställning upphör. När en anställning upphör ska personen avregistreras i HSA-katalogen och SITHS-kortet spärras. Avregistreringen görs i vår Kundportal
NAMNBYTE
Om en person byter namn ska ett nytt SITHS-kort beställas. Nytt kort beställs i vår Kundportal
VILL NI AGERA KORTUTLÄMNINGSKONTOR?
Är ni ett företag som skulle vara intresserade av att agera kortutlämningskontor mot ersättning? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
KONTAKT
E-post: ombud@e-identitet.se
Telefon: 018-481 19 00