HSA och SITHS ID-Ombud

Välkommen till kundservice och support

Välkommen till vår serviceinriktade och stabila support för SITHS- och HSA-frågor.  Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor.

Nyttiga länkar

Hitta ditt kortkontor
Beställ funktionscertifikat för tandvård
Beställ funktionscertifikat för systemutvecklare
Beställ e-frikort
Allt om kortutbytet SITHS
Användarmanual för informationsägare
Lathundar och instruktioner

Så här gör du


Kortläsare för SITHS-kort och Net iD

Programvaran Net iD

För att kunna använda SITHS-korten behövs en programvara som heter Net iD.

Här kan du ladda ner Net iD
Instruktion för nedladdning/uppdatering av Net iD
Läs mer om e-legitimationen SITHS

Kortläsare

I vår kundportal kan du beställa kortläsare (usb-läsare) för datorer och mobilt SITHS (Tactivoskal).

Support och instruktioner

Läs ut ditt HSA-id

Sätt SITHS-kortet i en kortläsare, öppna Internet Explorer och gå till följande sida: https://test.siths.se/ HSA-idet inleds med SE och står i kolumn 4.
Ex: SE165567766992-XXXX
Läs ut ditt HSA-id via Net iD. Sätt SITHS-kortet i en kortläsare, högerklicka på Net iD och välj E-legitimationer eller Administration. Markera ett certifikat och gå vidare till informationsfliken.

Problem med SITHS-inloggning?

  1. Testa ditt SITHS-kort här: https://test.siths.se/
  2. Driftinformation till de nationella e-hälsotjänsterna finns på Ineras hemsida
  3. Rekommenderad webbläsare är Internet Explorer (inte Edge).

Har du låst ditt SITHS-kort?

  1. Sätt kortet i kortläsaren
  2. Högerklicka på Net-ID ikonen
  3. Välj Lås upp kort med pukkod
  4. Byt pinkod på båda inloggningarna (legitimering och signering). Skriv först in pukkoden* (8 siffror) därefter ny pinkod (6 siffror).

 

Snart ska alla certifikat och kort bytas ut

Med anledning av att certifikaten på SITHS-korten inte uppfyller säkerhetskraven enligt kvalitetsmärket Svensk e-legitimation måste certifikaten bytas ut på samtliga SITHS-kort. Våra ombudskunder behöver inte göra någonting just nu. Svensk e-identitet kommer att kontakta alla kunder direkt för de åtgärder som ska vidtas