HSA-ID - SITHS-kort - funktionscertifikat
Sveriges främsta ombud för
HSA & SITHS
Som Sveriges främsta och tryggaste direktanslutna ombud för HSA och SITHS har vi i drygt ett decennium hjälpt vårdgivare med hanteringen av Hälso- och sjukvårdskatalogen och utlämningen av e-legitimationen SITHS-kort att göra. Vårt unika nät av kortulämningskontor finns utspritt i hela landet där vi har ett nära samarbete med Apoteket och andra partners som hjälper till att lämna ut SITHS-kort enligt alla gällande lagar och regler. Tusentals aktörer inom privat vård och omsorg, kommuner, myndigheter och systemleverantörer är redan trogna kunder. Gör som dem, spar tid till vård istället för att lägga resurserna på administration och resor.
Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss:
018-481 19 00 (val 1)
ombud@e-identitet.se
Många fördelar med oss som ombud för HSA & SITHS
Vi gör det enkelt!
Hur går beställning av
SITHS-korten till?
Beställning sker av behörig beställare i kundportalens beställningstjänst.
Svensk e-identitets handläggare administrerar beställningen och
kontroller sker mot SPAR (statens person- och adressregister) och Socialstyrelsens HOSP.
Kortbeställningar skickas till Inera via SITHS Admin
Korten levereras till kundens kortutlämningskontor inom tre veckor från det att beställning gjorts.
Kodkuverten skickas hem till kortanvändarens folkbokföringsadress.
Kodkuvert tillsammans med giltig id-handling medtages till kundens kortutlämningskontor.
Korten kvitteras och lämnas ut av ID-administratör.
Läs mer om hur Lindesberg löste HSA- och SITHS i sin kommun
"Helt suveränt!"
— Vi upplever att vi har mycket bättre koll på ett helt annat sätt idag än tidigare och ändå behöver vi nästan inte göra någonting. Det är helt suveränt. Vi känner oss framförallt trygga med Svensk e-identitet som ID-ombud, det är ganska ofta som vi får information om frågor gällande GDPR eller uppdatering av certifikat som måste göras så att vi kan påminna de som berörs. Svensk e-identitet har bra koll på omvärldsbevakningen.
Patrik Borup, enhetschef E-hälsa och Myndighetsenheten i Lindesbergs kommun.
Vad är det? Hur funkar det? Vad kostar det?
Enklaste vägen till
HSA & SITHS med ID-ombud
19 och 27 maj bjöd vi in alla nyfikna till en halvtimmes webbinarium. Där handläggningsproffset Madeleine Holmlind och vår kunniga kundansvariga Anna Winter gav råd kring hur vårdgivare kan få en enklare, mer kostnadseffektiv, regelmässig och säkrare hantering av HSA och SITHS.
Om du missade vårt webbinarium men har någon specifik fråga tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig!
Vad är HSA och SITHS?
HSA är en elektronisk tjänstekatalog som innehåller kvalitetsgranskade uppgifter om personer och verksamheter inom svensk vård och omsorg. Informationen i HSA används av flertalet e-tjänster för att söka efter kontaktuppgifter och för att jämföra vård på nätet. Uppgifterna i HSA är också en viktig källa för behörighetsgrundande information vid inloggning i olika IT-system.
SITHS är en identifieringstjänst och e-legitimation som gör det möjligt för användare att att identifiera sig med stark autentisering vi vid inloggning i e-tjänster. SITHS används också för kryptering a vinformation när e-tjänster, system eller servrar ska kommunicera med varandra. Läs mer om SITHS som e-legitimation här
Ägs av Inera
HSA och SITHS ägs av Inera, ett företag som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag. Läs mer om Inera på deras webbplats
Ännu lite mer information
HSA och SITHS med Apoteket och andra samarbetspartners
Unikt kortutgivningsnät i hela Sverige
Svensk e-identitet har byggt upp ett unikt kortutgivningsnät med ett hundratal omsorgsfullt utvalda personer spridda över landet. De servar nu vårdgivare med kortutlämning enligt alla rutiner som krävs för att uppfylla säkerhetskraven. Dessa personer utgör en viktig bricka i svensk hälso- och sjukvård eftersom mycket tid och energi kan sparas på resor och även gör att vården kan vara mer snabbrörlig med flexibla anställningar och arbetsorter.
Pilotprojekt i samarbete med Apoteket
För att öka tillgängligheten ytterligare och göra det ännu enklare för lokala vård- och omsorgsgivare att starta upp sin verksamhet när det finns lokal närvaro av kortutlämningskontor genomförs nu ett pilotprojekt tillsammans med Apoteket där ett antal utlämningsställen runt om i landet också kommer att agera kortkontor. Håll utkik på vår webb för uppdaterad information om var vårdgivare kan hämta
SITHS-kort.
Support ombudstjänsterna
Varmt välkommen till oss!
Vår support finns här för dig!
Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor.
018-481 19 00 (val 1)
ombud@e-identitet.se
Nyttig information
Hitta ditt kortkontor
Funktionscertifikat för tandvård
Funktionscertifikat för systemutvecklare
eFrikort
Det senaste om säker åtkomst och Sambi
Utvecklad lösning för SITHS