Skip to main content

Sambi

Sambi är en identitets- och behörighetsfederation som är godkänd för
E-hälsomyndighetens säkerhetslösning och vidare åtkomst till Nationella Läkemedelslistan.

Med Sambi behöver personal inom vård, omsorg och hälsa bara ha en inloggning till alla anslutna e-tjänster, istället för flera olika. Dessutom innebär Sambi många andra fördelar, som enklare integration, högre säkerhet och minskad administration.

För att underlätta anslutningen till federationen har Svensk e-identitet tagit fram en ombudstjänst som ger alla användarorganisationer möjlighet att ta del av våra upparbetade processer och mallar, vilket minimerar det interna resursbehovet för den anslutande organisationen. Svensk e-identitet är godkända som Sambi-ombud sedan februari 2018.

Via länken nedan kan ni ansluta er till Sambi direkt i vår e-tjänst. Observera att för att kunna genomföra anslutningen till Sambi på den digitala plattformen ännu smidigare rekommenderar vi att ni först går igenom checklistan som ni hittar via länken nedan.

Anslutningsprocessens faser

  • Genomgång av checklista
  • Avtal och utbildning, inklusive prov
  • Tillitsdeklaration, riskanalys, internrevision och LiS
  • Invänta godkännande av Sambi
  • Teknisk implementation hos ombudet
  • Kunden lägger in och/eller uppdaterar attribut i vald källa. Anslutningen är efter detta steg genomförd!
  • Uppföljning, internrevision och incidenthantering sker löpande

Administrativt stöd för Sambi

Det här ingår i vår Sambiombudstjänst

  • E-tjänst med färdiga mallar för Ledningssystem (ISO 27001), riskanalys, tillitsdeklaration och internrevision.
  • E-tjänst där alla avtal med Sambi enkelt tecknas.
  • Möjlighet att välja mellan färdiga GDPR-säkrade PUB-avtal från oss, SKR eller egna.
  • Katalogtjänst för administration av uppgifter om veterinärer och apotek.
  • Utbildning av berörda roller i er organisation i Sambi.
  • Löpande uppföljning.
  • Återkommande tillitsdeklaration och riskanalys.
  • Stöd vid informationssäkerhetsincidenter.
  • En avtalspart för allt som rör Sambi.

Tekniskt stöd för Sambi

Det här ingår i vår Sambiombudstjänst

  • Intygstjänst (IdP) för teknisk anslutning till Sambi.
  • Publicering av organisationens metadata i Sambi.
  • Intygstjänstens anslutning till HSA eller annan granskad och godkänd attributkälla för hämtning av behörighetsstyrande attribut.
  • Möjlighet att välja mellan alla godkända metoder för inloggning till Sambi (SITHS, Freja eID+ med flera).
  • Inloggning till alla tjänster i Sambi.

För tjänsteleverantörer

En anslutning till Sambi som tjänsteleverantör ger er åtkomst till E-hälsomyndighetens säkerhetslösning och vidare till Nationella Läkemedelslistan. Anslutningen till Sambi gör även er tjänst tillgänglig för alla anslutna användarorganisationer på ett enkelt sätt, enligt deras föredragna autentiseringsmetod, utan att kräva flera integrationer på er sida.

Att ansluta er tjänst till Sambi innebär anpassningar till federationens tekniska ramverk. Detta medför i många fall ett betydande resursbehov för er som enskild tjänsteleverantör. Vi har mångårig kompetens inom systemarkitektur och förenklar ert arbete och den tekniska anslutning genom att agera som en mellanhand. Har ni redan andra inloggningstjänster via oss kan vi även addera Sambi till er befintliga inloggningsmeny.

Vi har god kunskap om federationen och dess effekter hos såväl användarorganisationer som tjänsteleverantör och kan som enda Sambiombud på marknaden erbjuda ett unikt stöd kring anslutningen.

Fråga oss gärna om hur vi kan hjälpa er med attributshantering utöver de attribut som finns med i Sambi-intyget.