Personvalidering: Identifiera personer i telefon, onlinemötet, chatten

Ha koll på vem du pratar med

Med vår webbtjänst Personvalidering kan du och din organisation snabbt och smidigt säkerställa vem som talar i telefonen, deltar i onlinemötet eller skriver i chatten med hjälp av BankID eller Freja eID. Personvalidering används vid hantering av känsliga ärenden som exempelvis bank-, juridik-, fack- och vårdkontakter och kräver inget tekniskt arbete alls.

Identifiera den du
kommunicerar med

– hur går det till?

  1. Handläggaren loggar in och skriver personens personnummer i webbtjänsten.
  2. Personen som ska verifieras använder sin e-legitimation för att bekräfta.
  3. Handläggaren får en kvittens som intygar att/om personens identitet är den rätta.

För känsliga ärenden inom exempelvis vård och myndighet

Tjänsten används till exempelvis för känsliga ärenden i kontakt med patienter, kunder, personal eller klienter. Med vår tjänst Personvalidering säkerställs även att gällande lagar följs, som GDPR och Patientsäkerhetslagen. Observera att tjänsten endast får användas vid inkommande samtal eller chatt.

SPAR och Personvalidering

Med en tilläggstjänst till Personvalidering kan du och din organisation även ta del av fullständiga namn- och adressuppgifter från Statens personadressregister (SPAR).

Behövs en skriftlig överenskommelse också?

Om du vill passa på att också göra en skriftlig överenskommelse med din telefon- eller chattkontakt kan du lägga till tjänsten Fritextsignering.

Läs mer om tjänsten här