Skip to main content

Hjälp andra vård- och omsorgsgivare

Vi söker nya
kortaktiveringskontor

Är ni ett företag som skulle vara intresserade av att agera kortaktiveringskontor mot ersättning? Då är ni den vi söker efter. Nu letar vi efter företag runt om i Sverige på ett flertalet platser för att utvidga vårt aktiveringsnätverk av SITHS-kort. 

Kortaktiveringskontor

På den här sidan har vi samlat information hur och vad det innebär att vara kortaktiveringskontor.  

Karlstad, Gävle, Borås, Munkedal, Borlänge, Strömstad, Värnamo, Sveg, Älmhult, Simrishamn, Hässleholm, Katrineholm, Filipstad, Jokkmokk, Dorotea, Mora, Åmål eller är ni verksamma i någon annan stad? 

Då är det er vi söker! 

Bakgrund

Alla SITHS-kort aktiveras på ett aktiveringskontor. Postnords utlämningsställen är inte godkända av DIGG (Digitaliseringmyndigheten) vilket medför att vi som utfärdare av korten måste ha en egen organisation för det. Våra kunder finns nästan på varenda ort i hela Sverige. 

Vilka kan hjälpa till?

Ni som idag har egna kortaktiveringskontor där ni hanterar kort för den egna organisationen. 

Vem behöver använda kortaktiveringskontoren?

  • Nya kunder som tidigare inte haft SITHS-kort måste aktivera sitt första kort på ett kortaktiveringskontor
  • Ensamföretagare. De får inte ha egna kortaktiveringskontor
  • Bemanningsföretagens geografiskt spridda konsulter

Åtagande som kortaktiveringskontor

  • Ha minst två utbildade ID-administratörer
  • Hålla ID-administratörer tillgängliga enligt överenskomna tider för respektive kortaktiveringskontor. Ni väljer själva hur tillgängliga ni vill vara
  • Agera kortaktiveringkontor för korttypen SITHS-e-id till andra vård- och omsorgsgivare
  • Vid uppsägning av avtalet, bibehålla kortaktiveringskontor med aktivering av kort under uppsägningstiden (tre månader)
  • Följa regelverket för att agera kortaktiveringsskontor och vara ID-administratör

I praktiken innebär det att en vård- eller omsorgsgivare beställer ett kort via Svensk e-identitets e-tjänst. Personen som behöver aktivera sitt kort bokar tid enligt den instruktion ni själva angett för ert kortaktiveringskontor.

Antalet kort som aktiveras kan bli allt från noll till några stycken i veckan.

Ersättning

För varje aktiverat kort ges en ersättning om 800 kr + moms. Rapportering sker via e-tjänst och därefter skickas så vi skickar ett fakturaunderlag till er så att ni kan skicka en faktura till oss. Ersättningen innebär samtidigt att Svensk e-identitet fakturerar företaget som beställt kortet 800 kr + moms. Avgiften går alltså oavkortat till er som kortaktiveringskontor.

Kontakt

E-post: ombud@e-identitet.se
Telefon: 018-481 19 00 

Våra kortaktiveringskontor

Här finns våra kortaktiveringskontor och dessa uppdateras så fort vi får in nya samarbetspartners.