Vad är BankID
och Mobilt BankID?

Vi förklarar mera

Vad är BankID?

BankID är sedan år 2003 en e-legitimation som används för att styrka en identitet elektroniskt. Det finns tre typer av BankID; på fil som används på dator, kort och mobilt.

Idag är BankID marknadsledande för säker elektronisk identifiering och underskrift med 8,3 miljoner användare och 13 miljoner dagliga användningstillfällen. För att användare ska kunna använda BankID förutsätter det att företag och organisationer har BankID implementerat i sina digitala tjänster. Antalet integrationer ökar ständigt eftersom BankID förutom sin enorma popularitet är lätt att administrera och upplevs som användarvänlig av många. 

Hur aktiverar man BankID?

Som användare beställer man BankID via en internetbank där ett bankkonto, giltig svensk ID-handling och svenskt personnummer är en förutsättning. Som organisation eller företag beställer man metoden av sin bank. Företaget implementerar sedan så kallade BankID-nycklar med en integrationsmetod – exempelvis SAML eller ett API. Implementationen kräver tekniska kunskaper för att utföras på egen hand där alternativet är att anlita en underleverantör/återförsäljare som kan bistå i att integrera BankID och sedan löpande förnya certifikat, supportera och drifta tjänsten.

Vilka är fördelarna med BankID?

BankID är en väl beprövad, säker och välkänd e-legitimation. Kunder och användare förväntar sig allt mer att kunna utföra ärenden och genomföra inköp digitalt genom verifiering med sitt BankID. Metoden kan kombineras med många andra funktioner som att signera dokument eller verifiera personers identitet i telefon- eller onlinemöteskontakter. Genom att ersätta användarnamn och lösenord med BankID-inloggning ökas säkerheten och tröskeln som lösenordshantering innebär försvinner. Det i sin tur kan också bidra till att öka konkurrenskraften för många företag som erbjuder tjänster och produkter digitalt.

Finns det nackdelar med BankID?

Det faktum att BankID kräver bankanslutning och svenskt personnummer gör att det inte är tillgängligt för alla i Sverige. Dessvärre är också bedrägerier vanliga där ofta äldre personer luras att lämna ut sina inloggningsuppgifter. Det har i sig inte med BankID som metod att göra, men sker oftare i anslutning till BankID-inloggning eftersom den är mest förekommande. Här är det viktigaste att som användare aldrig lämna ut inloggningsuppgifter – vare sig det gäller BankID eller användarnamn och lösenord.

Finns det alternativ till BankID?

En uppstickare till BankID är säkerhetsföretaget Verisecs relativt nya e-legitimation Freja eID där bankkonto inte är ett krav. ID-kontrollen och utfärdandet sker hos ett av 2 000 certifierade ombud runt om i landet. Intresset för Freja ökar successivt där fler och fler organisationer implementerar tjänsten som ett inloggningsalternativ till BankID. Även AB Svenska Pass, Telia och vårdens digitala tjänstelegitimation SITHS är godkända svenska e-legitimationer i Sverige.

Vem äger BankID?

BankID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB som i sin tur ägs av flera storbanker.

Vill ni integrera BankID med hjälp av leverantör?

Är ni ett företag eller organisation som vill ha BankID eller annan e-legitimation till era tjänster, system och appar hjälper Svensk e-identitet gärna till. 

Läs mer om BankID-integration
Läs mer om e-legitimationer