Skip to main content
Sambi 1500 mp4-Optimized (1)

Säkrare e-hälsa

Vår Sambi-ombudstjänst

Sambi är en identitets- och behörighetsfederation som möjliggör säker åtkomst till digitala tjänster för användare över organisations-
gränser. Sambi är för aktörer inom vård-, hälso- och omsorgssektorn inklusive tandläkare och veterinärer och drivs av Internetstiftelsen.

Sambi är godkänd för E-hälsomyndighetens säkerhetslösning och vidare åtkomst till Nationella Läkemedelslistan NLL, som ger hälso- och sjukvården, apoteken och patienten samma bild av förskrivna och uthämtade läkemedel.

Anslut er till Sambi redan idag!
För att ni ska kunna genomföra anslutningen så smidig som möjligt så rekommenderar vi att ni först går igenom checklistan, via den kommer ni till e-tjänsten för själva Sambi-anslutningen.

Vi guidar dig genom fördelarna med
identitets- och behörighetsfederation Sambi

Anna Winter, kundansvarig på Svensk e-identitet, guidar dig genom möjligheterna med Sambi, vad som krävs för att ansluta och hur våra tjänster kan underlätta för er.

Som marknadens enda godkända Sambiombud sedan 2018 så har vi både erfarenhet och kompetens kring hur en anslutning smidigast kan genomföras.

Sambi Standard och Sambi Mini

Vi har två olika paketeringar för användarorganisationer som ska ansluta sig till Sambi. Standard är en mer flexibel och robust helhetslösning / anslutning medans Mini främst avser mindre organisationer som endast vill komma åt Nationella Läkemedelslistan (NLL).

Sambi Standard

Sambi flöde mini-stand-1000x563-px-1

Sambi Mini

Sambi flöde mini-stand-1000x563-px-2

Vår Sambiombudstjänst

 

 

Sambi Standard
Administrativt stöd

  •  
    E-tjänst med färdiga mallar för Ledningssystem (ISO 27001), riskanalys, tillitsdeklaration och internrevision.
  •  
    E-tjänst där alla avtal med Sambi enkelt tecknas.
  •  
    Möjlighet att välja mellan färdiga GDPR-säkrade PUB-avtal från oss, SKR eller egna.
  •  
    Katalogtjänst för administration av uppgifter om veterinärer och apotek.
  •  
    Utbildning av berörda roller i er organisation i Sambi.
  •  
    Löpande uppföljning.
  •  
    Återkommande tillitsdeklaration och riskanalys.
  •  
    Stöd vid informationssäkerhetsincidenter.
  •  
    En avtalspart för allt som rör Sambi.

Sambi Standard
Tekniskt stöd

  •  
    Intygstjänst (IdP) för teknisk anslutning till Sambi.
  •  
    Publicering av organisationens metadata i Sambi.
  •  
    Intygstjänstens anslutning till HSA eller annan granskad och godkänd attributkälla för hämtning av behörighetsstyrande attribut.
  •  
    Möjlighet att välja mellan alla godkända metoder för inloggning till Sambi (SITHS, Freja eID+ med flera).
  •  
    Inloggning till alla tjänster i Sambi.

Sambi Mini

  •  
    Nyttjande av Sambiombudets IdP.
  •  
    Sambiombudets godkända attributkälla med lagring av nödvändiga attribut för Nationella Läkemedelslistan (NLL) enligt den förenklade anslutningen (personnummer, HSA-id och organisationstillhörighet).
  •  
    Administrationsportal för hantering av användare (manuell hantering hos användarorganisationen).

Porträtt samt logga Strömstad och Tanums kommun

Strömstad och Tanum valde att gå via oss som Sambiombud

– Både i Strömstads och Tanums kommun valde vi att ansluta till Sambi via ombudet Svensk e-identitet. Det är vi väldigt glada för att vi gjorde. Vi har enbart positiva erfarenheter av det samarbetet. Det har varit suveränt smidigt att jobba med er, från första kontakt till slutligt genomförande.

Elisabeth Johansson
Projektledare

Frågor, svar och funderingar

Varför Sambi?

Sambi står för Samverkan för behörighet och identitet inom hälsa, vård och omsorg. Med Sambi behöver personal inom vård, omsorg och hälsa inklusive tandläkare och veterinärer bara ha en inloggning till alla anslutna e-tjänster, istället för flera olika. Dessutom innebär Sambi många andra fördelar, som enklare integration, högre säkerhet och minskad administration.

Vad krävs av oss som ombud för Sambi?

Vår uppgift är att förenkla användarorganisationers anslutning till Sambi genom att paketera en teknisk och administrativ tjänst inom Sambis ramar och bistå användarorganisationen med att leva upp till kraven i Sambis Tillitsramverk.

Tjänster som förenklar och stöttar

För att underlätta anslutningen till federationen har Svensk e-identitet tagit fram en ombudstjänst som ger alla användarorganisationer möjlighet att ta del av våra upparbetade processer och mallar, vilket minimerar det interna resursbehovet för den anslutande organisationen. Svensk e-identitet är godkända som Sambiombud sedan februari 2018.

Anslutningsprocessens faser - Sambi Standard

Fas 0 – Gå igenom Checklistan (genomförs själv av Användarorganisation)

Fas 1 – Avtal och utbildning inkl. prov, (genomförs själv av Användarorganisation)

Fas 2 – Riskanalys, tillitsdeklaration och LiS (tillsammans med ombud)

Fas 3 – Ansökan skickas till Sambi (ombudet ombesörjer)

Fas 4 – Teknisk implementation (100% hos ombudet)

Fas 5 – Användarorganisationen testar den tekniska tjänsten

Fas 6 – Kunden lägger in och/eller uppdaterar attribut i vald källa

Anslutning klar!

Fas 7 – Uppföljning, kontroller och incidenthantering 

Roller för användarorganisationer

Nedan roller krävs i organisationen för anslutning till Sambi Standard

  • Informationssäkerhetsansvarig
  • Huvudkontaktperson (ej samma person som informationssäkerhetsansvarig)
  • Registeransvarig
  • Testperson vid testning
  • Teknisk kontaktperson

Vad erbjuder Svensk e-identitet inom Sambi?

  • Ombudstjänst för användarorganisationer – heltäckande tjänst som innefattar såväl administrativt stöd inför tillitsgranskning som komplett teknik för anslutning
  • IdP-centrisk ombudstjänst – Sambi mini
  • Anslutning för tjänsteleverantörer – teknisk anslutning via önskad integrationsmetod

 

Kontakta oss så hjälper vi er att
komma igång med Sambi