Skip to main content

Vad är BankID Säker start?

Nyhetsbild Vad är BankID Säker start

Har du också noterat att det finns olika tillvägagångssätt för att initiera en BankID-identifiering? I vissa e-tjänster fyller man i personnummer, medan det i andra ges möjlighet för statisk eller rörlig QR-kod. Olikheterna är från 1 maj 2024 ett minne blott för med uppdateringen BankID Säker start tas steget med personnummer och statisk QR-kod bort – en enkel åtgärd som gör stor skillnad för säkerheten.

Uppdateringen Säker start

För att bibehålla säkerheten och minimera risken för möjliga brott utvecklar Finansiell ID-teknik BankID kontinuerligt. Den senaste uppdateringen Säker start verifierar att en användare som identifierar sig med BankID är samma användare som försöker nå och få åtkomst till den berörda e-tjänsten.

Varför BankID Säker start?

Införandet av Säker start leder till mindre exponering av personnummer, vilket i sin tur skyddar mot potentiella bedrägerier. Inloggningen blir både enklare, snabbare och mer enhetlig för användarna och du som systemleverantör får ökat förtroende vid inloggning till din tjänst.

Vad innebär Säker start?

I praktiken innefattar uppdateringen ett antal olika funktionaliteter i form av autostart, rörlig QR-kod och en lösning för telefonitjänster. Här kan du läsa mer om vilka förändringar som görs.

Autostart

Då en användare brukar samma enhet för identifiering som för e-tjänsten sker en autostart av BankID. Oftast sker identifieringen i en mobiltelefon och flödet fungerar som följande:

  • I e-tjänsten väljer användaren BankID på denna enhet.
  • Från e-tjänsten direktstartas BankID-appen.
  • Användaren identifierar sig i appen.

Rörlig QR-kod

Då en användare istället identifierar sig via en annan enhet än e-tjänsten används rörlig QR-kod för verifiering. QR-koden kopplar ihop användarens enhet med e-tjänsten, vilket gör att personnummer inte behöver användas. Flödet ser ut som följande:

  • Användaren väljer BankID på annan enhet.
  • QR-koden läses av med hjälp av BankID-appen.
  • Användaren identifierar sig i appen.

Lösning för telefonitjänster

Telefonitjänsten möjliggör autentisering eller signering på en hög (LOA3) tillitsnivå och är en mycket populär tjänst som med fördel kan användas både inom privat och offentlig sektor. Tjänsten kan användas för autentisering eller signering i en telefonitjänst där man direkt som leverantör av tjänsten kan autentisera och bekräfta en identitet eller signera i ett pågående samtal med hjälp av BankID.

Vi hjälper dig!

Vi på Svensk e-identitet hjälper till att säkerställa att du som kund har tillgång till den senaste BankID-tekniken. Hör av dig till oss på 018-481 19 00 eller info@e-identitet.se för att beställa eller få mer information.