Skip to main content
Cervera, ett lösningsorienterat företag i framkant

Cervera, ett lösningsorienterat företag i framkant

Sveriges största aktör för kvalitetsprodukter till köket, bordet och hemmet har implementerat BankID från Svensk e-identitet som inloggningslösning till sina medlemssidor. Det har bland annat gett 90 procent lägre tryck hos kundservice kring inloggningsfrågor och förenklat säljprocessen betydligt

I den digitala tidsåldern strävar allt fler till att nå bredare marknader genom att optimera fler kontaktytor där kunden enkelt och smidigt kan genomföra sina köp eller logga in på medlemssidor för att förenkla säljprocessen.

BankID inloggning var det självklara valet för Cervera

När Cervera som har 74 fysiska butiker i Sverige samt onlinebutik i Sverige och Norge skulle lansera sin nya kundklubb var BankID-inloggning det självklara valet. Både för enkelheten online, och även för att butikskunden ska kunna visa sin legitimation och på så sätt lätt binda ihop alla sina köp till samma konto.

Många kunder är medlemmar i ett flertal klubbar och företag där det är lätt att glömma bort vilken e-postadress och lösenord som användes vid registreringen av medlemskapet. Därför har personnummer alltid tidigare varit primärnyckeln för Cervera då medlemmar inte kan byta personnummer men däremot ofta mejladresser. Att dessutom 8.5 miljoner svenskar beräknas ha BankID 2021 gjorde valet att implementera BankID ännu lättare.

Antal kundinloggningar har ökat markant

Cervera har i dagsläget närmare 1.5 miljoner medlemmar. När de kunde erbjuda inloggning med hjälp av BankID har de inte bara underlättat för kunden utan också minskat trycket på kundservice som i mångt och mycket slipper frågor kring inloggning. Av kunderna har Cervera bara fått positiva reaktioner. Eftersom BankID används i så stor utsträckning inom bank- och myndighetsväsendet känner sig kunderna trygga med tjänsten. Cervera kunde direkt se resultatet efter implementeringen av BankID då antalet kundinloggningar ökat markant.

-Vi har fått 90 procent färre frågor om inloggning sedan vi la BankID som primär inloggning istället för det traditionella med användarnamn och lösenord.Tidigare var denna fråga topp 5 konstant hos vår kundservice, bara det gör denna tjänst värd pengarna tusen gånger åter.

Tjänsten fungerar klockrent och även den support vi fått ifrån Svensk e-identitet, summa summarum så är vi supernöjda, säger Dennis Lundberg, teknisk projektledare på Cervera.

Cervera, ett lösningsorienterat företag i framkant

Hur fungerar det då?

Cervera valde att gå via partnern Svensk e-identitet som återförsäljare för BankID för att slippa “uppfinna hjulet själva” och bära hela ansvaret för att anpassa BankID-lösningen så att den håller över tid.

Flödet på Cerveras medlemssida är enkelt, när kunden trycker på ”logga in” så får de välja att logga in med BankID eller användarnamn. Om valet blir BankID som inloggningsmetod är nästa steg att välja den enhet som har BankID. Används den enheten man redan är på öppnas en ny landningssida som automatiskt uppmanar till att öppna BankIDs säkerhetsprogram, det fungerar på samma sätt oavsett om man sitter på, mobil, laptop eller surfplatta. Därefter sker identifieringen via BankID och kunden skickas tillbaka till Cerveras medlemssidor som inloggad medlem.

Väljer kunden istället att använda BankID på en annan enhet så måste BankID programmet öppnas på den enheten som har BankID för identifiering. När det är gjort så blir medlemmen inloggad.

Cervera, ett lösningsorienterat företag i framkant

Vad tror Dennis om framtiden? 

– Tekniken går ju alltid framåt och jag ser ingen anledning till att tjänster för att förenkla inloggning inte skulle ta samma riktning. Om man tänker på hur osäkert det är med användarnamn och lösenord så tror jag inom en snar framtid att vi kommer att använda smartare och säkrare system som BankID och andra lösningar i en större utsträckning.

Säkerheten kommer att stå i fokus när nya lösningar tas fram och kollar man på teknikjättarna så jobbar de redan idag med alternativa inloggningstjänster som två-stegs-autentisering med koder som skickas via sms/mejl, eller rena appar för autentisering med engångskoder som gäller en viss tid. Det är en spännande tid vi har framför oss.

Se vår intervju med Dennis på vårt event Logga in i framtiden