Guide för dig som är
ID-administratör och behörig beställare
VAD INNEBÄR DET ATT VARA ID-ADMINISTRATÖR?
- Att genomföra en kort webbaserad utbildning.
- Att ansvara för att rutiner och regelverk följs.
- Att kontrollera att kortanvändarnas ID-handling är korrekt. Kontrollprocess ID-handling
- Att SITHS-korten aktiveras via SITHS eID portal på korrekt sätt, se guide nedan. Kort som inte är korrekt aktiverade kommer att spärras.
- Att SITHS-kortet har status Aktiv när aktiveringen är klar
- Att genomföra en årlig uppföljning av utbildningen.
Aktivera kort
För att aktivera användarens kort krävs ett personligt besök hos en ID-administratör. Det krävs två kortläsare anslutna till samma dator.
- ID-administratör loggar in i SITHS eID Portal. Se lathund för hur du loggar in här.
- Sök upp personen
- Kortet måste ha statusen ”Skickad”
- Klicka på ”Aktivera kort”
- ID-administratören genomför identifiering och bekräftar aktiveringen genom en förnya autentisering.
- I detta steg ska användaren se och kunna ta del av det som visas på skärmen. Användaren ska uppmärksammas på att hen måste välja en Säkerhetskod som är 6-8 siffror. Vald kod ska sen användas vid underskrift i slutet av aktiveringen. Sätt i användarens kort i den andra kortläsaren som är ansluten till samma dator.
OBS! Både ID-administratörens kort och användarens kort ska sitta i kortläsaren under hela aktiveringen.
Användaren trycker på ”SKRIV UNDER” - Här skriver användaren i sin personliga Säkerhetskod som hen har valt själv (6-8 siffror). Upprepar koden och klickar på ”Bekräfta”
- Nästa steg är att användaren Skriver under och kvitterar mottagandet av sitt SITHS eID på kort. Användaren anger sin Säkerhetskod (som hen valde i steget innan). Klickar på ”Skriv under”
- Aktiveringen lyckades och användaren är klar, ID-administratören kan ”ta tillbaka” skärmen. ID-administratören kan klicka på ”Avsluta”.
- Personvyn visas och under rubriken ”Bärare” har kortet fått status ”Aktiv”
Om aktivering är påbörjad måste aktiveringen slutföras inom fem dagar annars spärras kortet.
SITHS-kort måste aktiveras inom 3 månader efter att det är tillverkat, därefter spärras det.
Ansvarig utgivare: Kim Sjölund, kim.sjolund@e-identitet.se
Säkerhetsansvarig: Magnus Möllerström, magnus.mollerstrom@e-identitet.se
AKTIVERINGSRUTIN
- En fysisk träff sker mellan kortanvändaren och ID-administratören
- Kortanvändaren identifierar sig och bekräftar att hen har kortet med sig
- ID-administratören anger vilken ID-handling som använts.
- ID-administratören skriver under aktiveringen.
- Kortanvändaren sätter kortet i kortläsaren.
- Kortanvändaren läser och godkänner villkoren.
- Kortanvändaren skriver under mottagandet elektroniskt.
- Om aktivering är påbörjad måste aktiveringen slutföras inom fem dagar annars spärras kortet.
NYREGISTRERING AV PERSON
Nyregistrering av en person i HSA-katalogen görs via Kundportalen. Beställningen ska innehålla personens namn, personnummer och e-postadress. Ska personen ha behörighet till ett medarbetaruppdrag (t.ex. Pascal) som är registrerat av oss bör även det framgå i beställningen. Ni kan även komplettera med den informationen vid ett senare tillfälle.
PERSON MED SKYDDAD ID
Registreras enligt ovan och kan få ett ordinarie SITHS-kort.
KUNDPORTALEN
Guide Användning av vår kundportal
BESTÄLLNING AV NYA SITHS-KORT
Om ni önskar att beställa nya SITHS-kort görs detta av behöriga beställare inom er organisation i vår Kundportal
Kortet skickas till kortanvändarens folkbokföringsadress, personen måste ha en svensk folkbokföringsadress. Kortet skickas med antingen REK eller A-post och det väljs vid beställning.
RESERVKORT/TILLFÄLLIGA KORT
Kan beställas av oss och användas av tillfällig personal, personer som saknar svensk folkbokföringsadress, personer som saknar svenskt personnummer eller personer som förlorat/glömt sitt ordinarie kort.
Ett krav för att reservkorten ska fungera är att personen finns registrerad i HSA-katalogen. Reservkorten beställs i vår Kundportal
Guide Beställ reservkort tillitsnivå 2
Guide Beställ reservkort tillitsnivå 3
Guide Beställ SITHS eID
Guide Uppdatera SITHS eID
KORTSTATUS
Kort som har status Skickad måste aktiveras och kvitteras elektroniskt i SITHS eID Portal.
Kort som har status Aktiv är korrekt aktiverat i SITHS eID Portal.
HSA-ID
För att ta reda på en persons HSA-id ber du kortanvändaren att sätta sitt kort i en kortläsare och gå till https://minasidor.siths.se/start, loggar in och klickar på organisation.
EXTERN PERSONAL/INHYRD PERSONAL
Personer som har SITHS-kort från annan utfärdare kan använda ett och samma kort hos flera uppdragsgivare. En förutsättning för att kortet ska fungera är att personen har sin anställning kvar hos den arbetsgivare som har gett ut kortet. Vissa system och medarbetaruppdrag kräver specifika attribut registrerade på personposten som i det fallet måste säkerställas hos organisationen som äger personposten. Behörigheten till olika system styrs oftast via det HSA-id som SITHS-kortet är kopplat mot.
PIN OCH PUKKODER
Lås upp kort med pukkod
Guide Lås upp kort med pukkod
Lås upp SITHS-kort vid personligt besök
Guide Lås upp SITHS-kort vid personligt besök hos en ID-administratör
Byt PIN-kod på kortet
Guide Byt PIN-kod
Borttappade PIN- och pukkoder
Om en kortanvändare förlorat sina koder kan ni beställa en pukkod via oss. Beställningen görs i vår Kundportal Pukkoden skickas till kortanvändarens folkbokföringsadressen inom några dagar. När personen fått sin pukkod, följ instruktionen här
PROBLEM MED SITHS-INLOGGNING?
- Driftinformation till de nationella e-hälsotjänsterna finns på Ineras sida för driftstatus
- Kontrollera att rätt HSA-id är registrerat i tex Symfoni och TakeCare. Kontakta behörighetsadministratören.
- Medarbetaruppdragen i HSA styr åtkomsten till Pascal, NPÖ, e-Frikort mfl. Kontakta oss för kontroll.
ANSTÄLLNING UPPHÖR
Meddela oss när en anställning upphör. När en anställning upphör ska personen avregistreras i HSA-katalogen och SITHS-kortet spärras. Avregistreringen görs i vår Kundportal
NAMNBYTE
Om en person byter namn ska ett nytt SITHS-kort beställas. Nytt kort beställs i vår Kundportal
KRAV FÖR ATT SITHS-KORTEN SKA FUNGERA
- Kort är aktiverat
- Om aktivering är påbörjad måste aktiveringen slutföras inom fem dagar annars spärras kortet.
- Kortet måste aktivera sinom tre månader efter att det är tillverkat, därefter spärras det.
- Kortläsare, kan beställas på vår hemsida
VILL NI AGERA KORTAKTIVERINGSKONTOR?
Är ni ett företag som skulle vara intresserade av att agera kortaktiveringskontor mot ersättning? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
KONTAKT
E-post: ombud@e-identitet.se
Telefon: 018-481 19 00