Skip to main content

HSA-ID - SITHS-kort - funktionscertifikat

Sveriges främsta ombud för
HSA och SITHS

Som Sveriges främsta och tryggaste direktanslutna ombud för HSA och SITHS har vi sedan 2012 hjälpt vård- och omsorgsgivare med hanteringen av uppgifter i HSA-katalogen och beställning av e-legitimationen SITHS.

Vårt unika nät av kortaktiveringskontor finns utspritt i hela landet där vi har ett nära samarbete med Apoteket och andra partners som hjälper till att aktivera SITHS-korten.

Tusentals aktörer inom privat vård och omsorg, kommuner, myndigheter och systemleverantörer är redan trogna kunder. Gör som dem, spar tid till er kärnverksamhet istället för att lägga resurserna på tung administration.

Vi gör det enkelt!

Att förvalta uppgifter i HSA-katalogen och utfärda SITHS-kort är ett omfattande arbete som innebär stort ansvar. När ni anlitar oss som ombud frigör ni era interna resurser och lämnar över ansvaret till oss.

Via oss kan ni bli tredjepartsanslutna till HSA och SITHS. Vi är direktanslutna till Inera och i vår fullservicetjänst ingår förvaltnings- och aktiveringsprocesser som garanterar enkelhet där allt ingår.

Vi har byggt upp ett unikt nät av kortaktiveringskontor med ett hundratal omsorgsfullt utvalda samarbetspartners spridda över landet. På så sätt blir det enkelt för våra kunder att aktivera sina kort.

Vad erbjuder vi?

SITHS&HSA_Webbinarium23_1500x1500

Vad är HSA och SITHS?

HSA (Hälso- och Sjukvårdens Adressregister) är en elektronisk tjänstekatalog som innehåller kvalitetsgranskade uppgifter om personer och verksamheter inom svensk vård och omsorg. Informationen i HSA används av flertalet e-tjänster för att söka efter kontaktuppgifter och för att jämföra vård på nätet. Uppgifterna i HSA är också en viktig källa för behörighetsgrundande information vid inloggning i olika IT-system.

SITHS står för Säker IT Hälsa och Sjukvård och är en identifieringstjänst och e-legitimation som gör det möjligt för användare att identifiera sig med stark autentisering  vid inloggning i e-tjänster. SITHS används också för kryptering av information när e-tjänster, system eller servrar ska kommunicera med varandra. Läs mer om SITHS som e-legitimation här

HSA och SITHS ägs av Inera, ett företag som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag. Läs mer om Inera på deras webbplats

karta kortkontor 1500

Apoteket AB och andra samarbetspartners

Unikt nät av aktiveringskontor

Vi har byggt upp ett unikt nät av kortaktiveringskontor med ett hundratal omsorgsfullt utvalda samarbetspartners spridda över landet. Dessa partners utgör en viktig bricka i svensk hälso- och sjukvård eftersom mycket tid och energi kan sparas på resor och även gör att vården kan vara mer snabbrörlig med flexibla anställningar och ­arbetsorter.

Samarbete med Apoteket AB

För att öka tillgängligheten ytterligare och göra det ännu enklare för lokala vård- och omsorgsgivare att starta upp sin verksamhet påbörjade vi under 2021 ett pilotprojekt tillsammans med Apoteket AB. Det har resulterat i att Apoteket nu finns tillgängliga för kortaktivering på ca 50 platser runt om i Sverige.

apoteket

Frågor och svar

Hur lång tid tar det tills jag får mitt kort?

Leveranstiden är 10-15 arbetsdagar.

Finns det möjlighet till expressleverans av SITHS-korten?

Nej, leveranstiden är 10-15 arbetsdagar.

Hur gör jag när jag har fått kortet?

Kortet behöver aktiveras hos en ID-administratör, dessa administratörer finns runt om i landet. Är ni fler än två personer i organisationen kan ni ha egna ID-administratörer som kan aktivera kort.

Måste jag ha HSA för att ha SITHS?

Ja, HSA är en förutsättning för att kunna utfärda ett SITHS-kort då det är i HSA-katalogen som samtlig information registreras om organisationen och användarna.

Vad är ett medarbetaruppdrag?

Det är en funktion i HSA som används för behörighetsstyrning till diverse vårdtjänster. Beroende på ändamål, vilken tjänst som skall nås, konfigureras dessa medarbetaruppdrag på olika sätt.

Jag behöver beställa en kortläsare, hur gör jag det?

Jag vill teckna avtal för ombudstjänsten, hur gör jag?

Avtalet tecknas direkt i vår e-tjänst: https://avtal.e-identitet.se/HSA_SITHS

Vill du veta mer om tjänsten? 
Fyll i formuläret nedan eller kontakta oss på 018-481 19 00 / info@e-identitet.se så berättar vi mer.

Kontakta oss så hjälper vi er att komma igång med ombudstjänsten för HSA & SITHS