Vad är tjänstelegitimation?

tjansteleg_1200x627

Precis som det låter, en e-legitimation att använda i tjänsten. För självklart vill vi inte utsätta dina användare för osäkerheten att använda sin privata e-legitimation i arbetet.

Men vad är skillnaden mellan tjänstelegitimation och e-legitimation?

Den viktigaste skillnaden mellan en tjänstelegitimation och en personlig e-legitimation är att tjänstelegitimation inte använder personnummer som identifiering. Istället kan företag och organisationer låta sina användare identifieras med ett annat attribut, exempelvis ett anställningsnummer.

Varför inte använda BankID eller lösenord?

Trots att cyberattacker och kapade identiteter ständigt är på tapeten finns fortfarande många som använder sig av osäkra lösenord i tjänsten och för att lösa problemet används ofta BankID. BankID som inloggningsmetod för privata ärenden är toppen, men inte i tjänsten. Ett problem med att använda ett personligt BankID i tjänsten kan grunda sig i att anställda inte vill att deras personnummer exponeras eller att de i inte är bekväma med att använda sin privata e-legitimation i tjänsten.

Enligt regeringen finns det även problematik i bland annat personuppgiftsbehandling, efterlevnad av användarvillkor samt informationssäkerhet. Ni kan läsa mer i deras utredning här.

Vilka elektroniska tjänstelegitimationer finns det?

Freja Organisations eID

Freja eID+ är en säker, fristående och godkänd e-legitimation utan koppling till banken. Till Freja eID kan ett Organisations eID (OrgID) kompletteras till den personliga e-legitimationen genom attribut som baseras på användarens roll i organisationen, detta utan att exponera persondata i transaktionen. Då kan e-legitimationen även användas som elektronisk tjänstelegitimation, exempelvis inom skolan, vård- och omsorg eller fackförbund. Grymt eller hur?

För användaren blir det mycket smidigt att kunna använda samma e-legitimation både privat och exempelvis i tjänsten – men ändå helt separerat från det personliga.

Läs mer om Freja Organisations eID.

SITHS

Inom vård och omsorg hanteras mycket information som behöver skyddas med särskilt stark autentisering. Här erbjuder det kommun- och regionägda bolaget Inera identifieringstjänsten och godkända e-legitimation SITHS med tillhörande fysiskt SITHS-kort.

SITHS är en elektronisk identitetshandling som används för inloggning, signering, säker åtkomst till, och kommunikation mellan, nationella vårdsystem och -tjänster. SITHS e-id använder tvåfaktorsautentisering vid inloggning och uppfyller därför kraven för stark autentisering, motsvarande LOA3.

Läs mer om SITHS.

Säkerhetsnyckel

Om det är flera som behöver dela på en enhet är att använda sig av en säkerhetsnyckel ett smart val. Lösningen passar särskilt bra när verksamheter exempelvis inom hemtjänst eller handeln inte kan erbjuda medarbetarna egen mobil eller surfplatta.

Användare av vår säkerhetsnyckel kan via våra tjänster använda sin nyckel både för säker inloggning via datorns USB-port eller via sin mobila enhet om den har stöd för NFC eller NDEF.

Läs mer om säkerhetsnyckel.

iDappen

Detta är ett bra alternativ ifall medarbetare har tillgång till egna enheter i tjänsten. iDappen är en enkel och flexibel applikation där du använder Pinkod eller fingeravtryck, vilket gör användandet 2FA-säkert. Applikation finns i både Appstore och Google Play fungerar som BankID men skillnaden att den kan knytas till valfri identitet och datakälla. Den medför heller inte några tickavgifter, bra va?

Läs mer om iDappen.

Är du intresserad av någon av våra tjänstelegitimationer? Hör av dig till oss på 018-481 19 00 eller info@e-identitet.se. För med Svensk e-identitet som partner får er organisation hjälp hela vägen.